OPREZ U PROMETU – Motociklisti i mopedisti izlaze na ceste
POŽEGA – Dolaskom povoljnih vremenskih prilika pojavljuje se sve veći broj dvokotača na cestama, čime raste i rizik od prometnih nesreća, upozoravaju iz policije.
Policija podsjeća mopediste i motocikliste da se: kreću propisanim brzinama, odnosno da brzinu prilagode uvjetima na kolniku, upravljaju s položenim vozačkim ispitom i potrebnom položenom kategorijom, da upravljaju motociklima i mopedima koji su registrirani, odnosno koja imaju važeću prometnu dozvolu i koji su tehnički ispravni bez ikakvih preinaka te da tijekom vožnje motociklima i mopedima obavezno koriste zaštitnu kacigu, pri čemu mislimo na vozače i putnike, kao i svu drugu opremu koja nije propisana, ali je korisna posebice ukoliko bi sudjelovali u prometnim nesrećama. Zaštitna oprema ublažava moguće ozljede, odnosno njihove posljedice. U zaštiti mladih motorista i motociklista, prije same kupnje mopeda i motocikla poduzmite sve potrebne predradnje (polaganje vozačkog ispita, obavljanje tehničkog pregleda i registracije vozila, provjera tehničke ispravnosti vozila, kupnja zaštitne kacige i druge potrebne zaštitne opreme), kako bi oni bili što zaštićeniji i osposobljeniji za sigurno sudjelovanje u prometu. Ujedno sve što vrijedni za vozača, vrijedi i za putnika na motociklima i mopedima.
Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju: kreću se neprilagođenom i nedopuštenom brzinom,ne nose zaštitne kacige,kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila, precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu, obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera, provlače se između zaustavljenih kolona vozila, voze sa neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike, upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima, upravljaju prije stjecanja prava te uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 50 km/h.
Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste: oduzimaju im prednost prolaska, prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala, skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera, prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.
Savjeti i preporuke za vozače mopeda i motocikala: prije vožnje očistiti vizir, staviti zaštitnu kacigu i pravilno je zategnuti,uz zaštitnu kacigu, koristiti i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice), zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nose svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima, provjeriti tlak u gumama, upaliti dnevno ili kratko svjetlo, ne upravljati pod utjecajem alkohola ili droga, poštivati dopuštena ograničenja brzine, prilagoditi brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste), prilikom vožnje u skupini, voziti u slijedu jedan iza drugoga, izbjegavati vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima, prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknuti se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera), ne voziti slalom između vozila, kontrolirati svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitivati i ne dokazivati mogućnosti svog mopeda ili motocikla, predviđati poteze vozača (drugih) automobila, voziti se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe, voziti sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se kreće kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika) te poduzeti i sve drugo što je u njihovoj moći da budu sigurni u prometu.
TEKST: S. P./ PU PS FOTO: S. Pok