MARINA BRKANAC, FRIZERKA IZ NOVE GRADIŠKE: O iskustvima iz Londona, najnovijim trendovima u frizerskoj industriji, važnosti stalne edukacije i poduzetništvu u Hrvatskoj
NOVA GRADIŠKA – Iako su obrtnička zanimanja, posljednjih godina, sasvim neopravdano, stavljena u drugi plan, naša sugovornica, nakon 15 godina praktičnog i 8 poduzetničkog iskustva, čvrsto vjeruje kako stižu vremena u kojima će dobar majstor ponovno biti “gospodin i gospođa čovjek”. Ona je Marina Brkanac, uspješna novogradiška frizerka koja se, kao jedina predstavnica struke iz Slavonije, ovih dana vratila iz Londona, sa Salon Internationala 2024, najvećeg svjetskog frizerskog sajma, mjesta susreta, razmjene ideja, edukacija i kreacija na kojem se stvaraju trendovi
London je ovog listopada, tradicionalno bio domaćin najvećeg svjetskog frizerskog sajma, mjesto na kojem se, kroz desetke pozornica, predstavlja industrija, dijele znanja i otkrivaju trendovi. Djelić te jedinstvene poslovne energije, sa svojim timom, kao jedina predstavnica struke iz Slavonije, osjetila je i Marina Brkanac, dugogodišnja obrtnica, vlasnica Frizerskog salona “Retrika” Frizerskog salona “Retrika” iz Nove Gradiške, koja je događanje posjetila treći put.
Što je Salon International 2024 London, koji je razlog vaše posjete i s kakvim ste se iskustvima vratili?
Riječ je o najvećem međunarodnom događanju u frizerskoj industriji kojeg posjećuju kolege iz cijeloga svijeta, a na kojem se, uz bezbrojne, cjelodnevne edukacije, razmjenu ideja i iskustava, mogućnost umrežavanja, na 15-ak pozornica, predstavljaju oprema i nadolazeći trendovi. Uz stalnu potrebu za učenjem i dodatnom edukacijom, što je jedan od glavnih razloga mog posjeta sajmu na kojem sam već treći put, ove godine je to bio i Alternativ hair show, najveći i najdugotrajniji humanitarni frizerski show na svijetu utemeljen davne 1983. s ciljem prikupljanja sredstava za Leukemia & Lymphoma Research, vodeću britansku dobrotvornu organizaciju za istraživanje raka krvi, kroz predstavljanje inovacija u industriji kose. Osim što je riječ o, uistinu, spektakularnom događanju kakvo ne možete vidjeti nigdje drugdje na svijetu osim u prostoru London Excel Exibition Centra, ovakve posjete smatram dijelom stalnog radnog usavršavanja, jer, stojimo li na mjestu, zapravo nazadujemo. Upravo stoga, odlazak smo iskoristile za brojne edukacije koje, tijekom cijeloga dana, vode vrhunski svjetski stručnjaci, svako u svom području, priliku za upoznavanje s najnovijim tehnologijama, isprobavanje uređaja koji još nisu na tržištu, ali i “dohvaćanje trenda” iz prve ruke, što je, sigurna sam, nešto što svaki frizer želi. Moju mladu kolegicu tako je najviše zanimala edukacija iz barberinga na kojoj je provela sate, a mene avangarda, odnosno sve ono što nije dio svakodnevnog salonskog posla i pruža priliku za novu razinu kreativnosti .
I što kaže sajam – koji su aktualni trendovi?
Čini mi se kako smo konačno stigli do toga da je trend biti svoj, odnosno nositi ono što voliš na način na koji se to tebi sviđa, što je, za nas frizere, na određeni način, prilično oslobađajuće jer nam pruža i priliku da u svakodnevnom radu iskoračimo iz uobičajenog i čak pomalo zavirimo i u avangardu, kao i ženstvenost, volumen i nježne linije.
Uz priliku za razmjenom ideja i iskustava od kolega iz cijelog svijeta, ovakva su događanja i prilika da procijenimo gdje se nalazimo, u odnosu na ostale. Gdje je, u tom smislu Hrvatska i kakva je pozicija našeg frizerstva?
Na ovakvim se sajmovima uvijek iznova iznenadim kad shvatim koliko smo, zapravo, visoko, koliko korak uz korak s daleko razvijenijim i većim zemljama, što je sjajno, baš kao i činjenica kako edukacije ovog tipa, postaju sve prepoznatljivije kao iznimno važan alat za napredovanje u struci, što potvrđuju i kolege iz ostalih dijelova Hrvatske s kojima sam se tamo srela, iako sam bila jedina predstavnica Slavonije. Zajednički zaključak svih nas je kako je cjeloživotno učenje nešto bez čega nikako ne ide, što je nužno kako bi proširili obzore i vlastiti kut gledanja i shvatili koliko je riječ o prekrasnom, šarenom, kreativnom i ispunjavajućem poslu koji nikako ne treba ukalupljivati, pa ako je trenutno bob in, šišati taj bob cijelu sezonu, iako on ima svojih 18 verzija i mogućnosti koje možeš prilagoditi klijentu i njegovoj osobnosti. Na ovakvim putovanjima to osvijestiš, zbog čega su ona iznimno bogatstvo, inspiracija, ali i potvrda da se i iz uvjetno rečeno malog mjesta, poput Nove Gradiške, uz rad na sebi i svojim vještinama i stalna ulaganja, može doći u centar svjetskih zbivanja, među najveće frizerske face, čak i kada ti se čini kako za tebe nitko ne zna.
Što čini dobrog frizera – kreativnost ili tehnika?
Najbolja opcija je kombinacija jednog i drugog, miks teorije, prakse i iskustva, spremnost na izlaženje iz vlastite zone komfora, kao i stalno nadograđivanje znanja, čega sam svjesna svakodnevno, i nakon 15 godina rada u struci i osam godina vođenja vlastitog salona.
Predstavljaju li frizeru hrabri, pozitivno “ludi” klijenti izazov ili je bolje u stolici imati klasičara?
Ne volim sintagmu “mali grad”, iako, često, u poslu, gdje manjka ljudi dovoljno otvorenih za inspirativne priče u mojoj glavi, shvatim kako to uistinu jesmo. Na sreću, i pored toga, imam sjajne klijente koji redovno dolaze i iz puno daljih gradova, poput Zagreba, Vinkovaca, Požege, Slavonskog Broda, uvijek raspoloženi za promjene i izlazak iz zone komfora, jer čak i ako niste spremni za određene ekshibicije, s dobrim frizerom, uvijek je moguć osobni potpis i odmak od klasike, a tu su i moji povremeni “bjegovi” iz salonskog rada u natjecanja u avangardi i modna snimanja, čime se zaokupim i “ispucam” kreativnost i sve svoje ludosti.
Spomenuta modna snimanja posebna su priča i sigurna sam, izazov i san mnogih frizera koji ste vi ostvarili. Kakvo je to iskustvo i što ste posljednje radili?
Vrlo nedavno imala sam priliku i čast raditi frizure na reviji našeg poznatog modnog brenda Envy room, povodom proslave 20.godišnjice njihovog rada, gdje sam pozvana ispred tvrtke Kevin Murphy Hrvatska, čije proizvode koristi i moj frizerski salon, jedini u Novoj Gradiški. Riječ je o posebnoj, hektičnoj atmosferi u back stageu, koja zahtijeva iznimnu spretnost, brzinu ali i znanje i kreativnost, pogotovo kada imate potpunu kontrolu u svojim rukama. Uz značajnu promociju koju sam tim dobila, jer diljem Hrvatske na billboardima Envy rooma, manekenke su imale “moje” frizure, riječ je i o velikom iskustvu i odgovornosti. Još jedan, iznimno drag izlet van salonskog rada, u kom sam se okušala, je i priprema frizure za potrebe snimanje glazbenih spotova novogradiške pjevačice Barbare Dautović, gdje također, zahvaljujući povjerenju klijentice, mogu osloboditi svu svoju kreativnost. Ipak, na kraju i početku svega je salonski rad na koji sam maksimalno fokusirana posljednjih godina, jer klijenti su ono od čega živimo moja obitelj i ja i najzaslužniji za postojanje “Retrike”. Sve ostalo-modna snimanja, edukacije u Londonu- tek su bonus. Zadovoljstvo mi je što radim posao koji volim, s timom sjajnih frizerki koje, jednako poput mene, uživaju u usavršavanju i imaju volje trčati sa mnom bez da ih moram vući, bez idola koje sam imala u mladosti, sigurna kako sam tek sada kad sam potpuno svoja, zapravo i uspješna i osobno i profesionalno najispunjenija.
Spomenuli smo obitelj koja, uz poduzetništvo uvijek trpi, supruga i tri kćerkice. Kako balansirate jedno i drugo i koliko ste u tome uspješni?
Iako sam zaljubljena u svoj posao, ništa mi nije draže od moje obitelji i osjećaja doma, jer to me puni energijom za sve ostale izazove. Na sreću, imam supruga koji u svemu što se tiče odgoja i kućanskih poslova, ravnopravno sudjeluje, pa i baka servis, iako s troje djece stvari znaju biti zanimljive. I pored brojnih izazova s kojima se, vjerujem, susreće svaka zaposlena majka, čini mi se, da sam uz puno rada na sebi i ulaganja u kvalitetu posla, posljednjih godina usavršila i taj nužan balans privatnog i poslovnog i postavila stvari tako da ništa ne trpi- mogu raditi kako, kada i koliko želim, ići na edukaciju koju želim, ali i svaki slobodan trenutak kvalitetno provoditi vrijeme sa svojom obitelji, zbog čega, tek sada, nakon gotovo 15 godina rada u ovoj struci, mogu reći da se osjećam uspješnom.
Što salon koji uspješno vodite sve nudi i što klijentice najviše traže?
U posljednje vrijeme najpopularnija je ugradnja ekstenzija, puno je tretmana trajnog ravnanja kose ali 70-ak posto posla ipak odlazi na koloraciju, odnosno bojanja. Radimo, i s muškarcima, za čiji se izgled, kao i usluge sve popularnijeg barberinga, specijalizirala mlada kolegica. Raduje me da i tu ima posla ali i da je sve više modernih mladića spremnih iskoračiti iz klasike, otvorenih za novitete, poput minivala kojih je, na moje iznenađenje, sve više, kao i uvijek poželjnih dobro ošišanih frizura, koje su temelj i baza svega, što se uči već u prvom razredu srednje škole.
Uz već spomenuti savjet kako je dobro šišanje temelj dobre frizure, što je još važno znati?
Dobra kosa je zdrava kosa, a da bi bila takva, dakle, poslušna, potrebno ju je i voljeti i ne maltretirati, odnosno ne zahtijevati od nje ono što ne može “isporučiti”, ali i frizuru prilagoditi stilu, vlastitoj osobnosti. Ako niste sigurni da znate što vam odgovara, tu su naše konzultacije i posebno važan prvi dogovor u kojem ćemo utvrditi ton boje vaše kože, boju očiju, stil odijevanja, posao kojim se bavite, jer sve je to važno znati kako bi vam mogli pružiti i najbolju frizuru, i pružiti vam uslugu koju poželite. Važno je reći i kako radimo s već spomenutim australskim brendom koji je 99 posto organski i veganski, bez amonijaka, sulfata, parabena, čije boje ni jedne godine nisu iste, jer prave se od smilja i lavande s vlastitih farmi pa nijanse ovise i o količini sunca te godine. Brend je to kojemu su, upravo takve sitnice posebno bitne, u čemu sam, kao i u čitavoj organskoj priči i osobno prepoznala, pa i uredila salon – u zelenim bojama, prirodno.
Tko sve čini “Retrikin” tim?
Trenutno su to 4 naučnice, dva asistenta i 3 stilista frizera. Radimo tako da u potpunosti poštujemo klijenta i njegovo vrijeme, individualnim pristupom, u čemu smo bili pioniri na našem području, a što je, shvaća sada sve više frizera, puno boja opcija kako za klijenta, tako i nas.
Kako je biti poduzetnica u Hrvatskoj?
Vječna borba! Teško je biti mali, ali i postati veliki, a najgore biti tu gdje sam osobno-na zlatnoj sredini koja i nije baš tako zlatna. Uz sve izazove, velike iznose mjesečnih izdataka, ni školstvo ne prati i ne prepoznaje potrebe tržišta rada, kao i evidentne potrebe za većim brojem upisanih u srednje škole, s obzirom na to da mnogi moji kolege ne mogu pronaći djelatnike, a i malo srednjih obrtničkih škola na ovom području uopće nudi frizerska zanimanja. Ipak, čvrsto vjerujem kako se sve više vraćaju vremena u kojima će obrtnici ponovno biti cijenjeni, sa statusom kakav bi i trebali imati- kao “gospodin i gospođa” majstori svog zanata.
https://www.facebook.com/RetrikabyMarinar
TEKST: Simonida Tarbuk FOTO: Retrika