SILVIJA PODOLJAK, DIREKTORICA TZ GRADA POŽEGE: Ponudu turističkih proizvoda uvijek je potrebno poboljšavati i kreirati nove
POŽEGA – “Iskustvo s pandemijom pokreće promijene u svim gospodarskim granama pa tako i u turizmu. Mijenjaju se vrijednosti, stilovi života, a time i obrasci ponašanja, ali ljudi će i dalje htjeti putovati. Kroz navedene promjene i gosti i domaćini mijenjati će svoju svijest i time će se mijenjati i turizam. Na nama je da se prilagodimo novonastaloj situaciji, da se educiramo i da budemo spremni kad se otvori Hrvatska i svijet u turizmu jer tada će biti potpuno novi turizam, a očekujemo i puno bolji”.
Godina je obilježena koronakrizom i brojni ograničenjima. Kako je to utjecalo na rad u Uredu TZ Grada Požege?
Nismo na početku godine ni slutili ovu situaciju – pripremili smo tradicionalne manifestacije, imali smo Doček nove godine i nakon toga Vincelovo. Taj dio uspjeli smo odraditi. Potom smo u veljači imali konferenciju “Dani turizma -Dani kvalitete u destinaciji- Zlatna Slavonija. Tu smo preko 100 subjekata iz cijele županije ujedinili i dali im temelj za umrežavanje kroz cijelu godinu. Došli smo kod svakog od njih u cijeloj županiji te s njima “češljali” njihove planirane aktivnosti i sve elemente potrebne za pozitivno poslovanje. U ožujku se dogodio lockdown – u tom vremenu obavili smo i preseljenje ureda u nove prostore na Trgu Sv. Trojstva, a radili i na prijavama e-vizitor. Radili smo i koordinaciju sa svim subjektima, lokalnim turističkim zajednicama, a ova godina je značajna i po tome što se promijenio Zakon o turističkim zajednicama gdje smo ponovo prilagođavali Statut, te sukladno tome donijeli i sve ostale akte. Prilagodili smo rad turističke zajednice prema novoj metodologiji te donijeli plan za 2021. godinu. U sklopu projekta Upravljanje kvalitetom u destinaciji radili smo na Studiji upravljanja kvalitetom i sada imamo priručnik s više od 200 stranica u kojem svaki subjekt može pronaći standardne operativne procese za svoje potrebe – od kušaonica, atrakcija do muzeja i predstavljanja OPG-a. Tu je i konstantno povećane smještajnih kapaciteta. Podsjetimo, Grad Požega 2018., godine izdvojio je oko 145 tisuća kuna za 50 novih ležaja, 2019. Grad je izdvojio za 33 nova ležaja 117 tisuća kuna, a ove godine za 58 novih ležaja Grad je izdvojio preko sto tisuća kuna, a za sljedeću godinu u pripremi su potrebni elementi za poticanje pokretanja kušaonica. To je dobra baza za nove aktivnosti i planiranja, unatoč trenutnim okolnostima za koje vjerujemo kako neće još dugo trajati. Uz to, ovo vrijeme iskoristili smo i za potpunu digitalizaciju. Upravo smo krajem studenog imali 2. konferenciju Dani kvalitete u destinaciji Zlatna Slavonija gdje smo online okupili naše turističke subjekte i imali predstavljanje Studije integralnog upravljanja kvalitetom u destinaciji te edukacije Razvoj novih proizvoda u Zlatnoj Slavoniji, Upravljanje cijenom i kvalitetom u 2021. te Privatni smještaj – trendovi u 2021. i Marketing trendovi za 2021. godinu. Jedna uistinu vrlo vrijedna edukacija koja će sigurna sam pripremiti naše turističke djelatnike za izazove u 2021. godini.
Koliko je koronakriza utjecala na planirana ovogodišnja događanja?
Kao i u cijelom svijetu, kriza uzrokovana COVID-19 epidemijom, izazvala je i u našoj destinaciji zastoj u turističkom prometu. Iskustvo s pandemijom pokreće promijene u svim gospodarskim granama pa tako i u turizmu. Mijenjaju se vrijednosti, stilovi života, a time i obrasci ponašanja, ali ljudi će i dalje htjeti putovati. Kroz navedene promjene i gosti i domaćini mijenjati će svoju svijest i time će se mijenjati i turizam. Na nama je da se prilagodimo novonastaloj situaciji, da se educiramo i da budemo spremni kad se otvori Hrvatska i svijet u turizmu jer tada će biti potpuno novi turizam, a očekujemo i puno bolji. Trenutno možemo reći da je gubitak u broju posjetitelja i noćenja, ali isto broje i sve destinacije u svijetu. Ono što možemo jest staviti fokus na ono što dobro možemo izvući iz svega ovoga, a to je novi odnos prema zdravstvenoj sigurnosti, pojačane sanitarne standardne, novi stav prema okolišu i prirodi u cilju očuvanja kroz senzibilizaciju ljudi i podizanje svijesti o životu u zdravom okruženju i u konačnici pogled na ljudske odnose koji će iz nas izvući ono najbolje poput humanosti, podrške, kreativnosti, zahvalnosti i novog načina komuniciranja kroz isticanje pravih životnih vrijednosti, a koje će posljedično dovesti do društveno odgovornijeg ponašanja.
Kakvu ponudu grad Požega nudi svojim gostima?
Grad Požega je grad koji turistima nudi doživljaj kroz tri segmenta koji su se pokazali najtraženijima. Prije svega svoju ponudu razvijamo na jedinstvenom aktivnom turizmu u regiji jer naša je županija jedina u Slavoniji koja prkosi stereotipu tipične ravnice. Požega je okružena gorjem Papuk, Dilj, Psunj, Krndija i Požeška gora koji nude mogućnosti za bicikliranje, pješačenje, planinarenje i druge aktivnosti u prirodi jer gosti vole naša #brdaidoline. S druge strane, gosti dolaze i zbog sjajne gastronomije i tradicijskih jela pripremljenih na moderan način koji se mogu kušati u našim lokalnim restoranima i krčmama s domaćim namirnicama, što je neizmjerno važno za goste koji vole ekološku i domaću proizvodnju. A ono što gosti posebno cijene u našoj destinaciji je suvremena kultura jer smo središte biskupije, veleučilišta i administracije županije, a svaka građevina u prekrasnoj baroknoj jezgri nosi svoju povijesnu priču.
Što je okosnica razvoja turizma u gradu?
U Požegi razvijamo održivi turizam temeljen na suradnji javnog i privatnog partnerstva. Ono što nam je posebno važno jest razvoj kvalitete u destinaciji na svim razinama te smo iz tog razloga u protekle dvije godine s partnerima Feel IQM pokrenuli projekt Upravljanje kvalitetom u destinaciji i napravili inventarizaciju svih turističkih subjekata u destinaciji te postavili standardne operativne procese za OPG-ove, Hotele, Privatni smještaj, Atrakcije, Ugostiteljske objekte, Turističke agencije, Kušaonice i Vinarije. Važno nam je da svaki turistički subjekt radi na kvaliteti proizvoda i usluga, ali i da se međusobnim umrežavanjem postižu najveći rezultati. Jedan od važnih pristupa gostima je pristup usmjeren na klijente, koji se sastoji od lojalnosti, transparentnosti, dostupnosti, poboljšanja procesa, razvoja i ulaganje u edukacije. U protekloj godini smo izradili i Studiju upravljanja kvalitetom u destinaciji koja je temelj efikasnog sustava destinacijskog upravljanja. Važno nam je također da gradimo destinaciju u kojoj je kvaliteta življenja lokalnog stanovništva na visokoj razini te kroz ankete stanovništva redovito ispitujemo javno mnijenje.
Koja događanja biste izdvojili kao najznačajnija?
Turistička zajednica Grada Požege kroz godinu kreira oko 15 događanja uz potporu još četrdesetak drugih događanja u kojima sudjelujemo. Kako je ova godina vrlo specifična, upravo zbog ove svjetske pandemije za sljedeću godinu napravili plan manifestacija koji uključuje u osnovi podršku gospodarstvu te kroz temu mjeseca sudjelujemo u organizaciji manjih događaja naših kušaonica, restorana, lokalnih proizvođača, restorana koji u svojim prostorima organiziraju degustacije, posjete i druge manje događaje. Od petnaestak događaja u gradu Požegi istaknula bih Grgurevo koje slavimo 12. ožujka i proslavljamo Dan Grada Požege uz proslavu koja traje cijeli mjesec. Ali i popratne događaje mimohod i smotru povijesnih postrojbi iz RH i okolnih zemalja te Bike&Hike Grgurevo – zanimljivu manifestaciju na Požeškoj gori u kojoj gosti upoznaju lokalne prozvode, kuhinju i priče. I najveći događaj u županiji Aurea Fest Požega – festival koji gradi svoju urbanu priču na temeljima Zlatnih žica Slavonije koje su sastavni dio ovog festivala i traju već punu 51 godinu te nose naziv najbolji hrvatski tamburaški festival. Kako je ova godina postavila neka nova pravila, tako smo se i prilagodili za sljedeću godinu pokrenuli smo teme za svaki mjesec.
Kakav je odaziv turista, tko posjećuje grad, u koje doba godine bilježite najveću posjećenost?
Turizam u Požegi je cjelogodišnji i odvija se kroz sva godišnja doba. Možemo reći da naši turistički subjekti rade cijele godine i da ne postoji vrijeme u kojem su zatvoreni. Ono što možemo nazvati pojačanim dolaskom gostiju često se veže uz manifestacije poput Vincelova u siječnju, Grgureva u ožujku, Aurea Festa krajem kolovoza te Martinja početkom studenog. Naši smještajni kapaciteti su kroz godinu svaki vikend popunjeni međutim gosti koji dolaze kroz tjedan više su poslovni gosti. Nadamo se da će u skorijoj budućnosti naš grad biti grad u kojem se gradi jedan ozbiljan hotel koji će postati pokretač sustavnog razvoja i podrške turističkim subjektima u gradu i okolici.
Godina na izmaku neosporno je bila izazovna, no izazova u radu uvijek ima, kako se nosite s njima?
Za turističku zajednicu važna je odlična suradnja s gradom osnivačem, te Turističkom zajednicom županije, ostalim lokalnim turističkim zajednicama, ustanovama, udrugama i s turističkim subjektima u destinaciji jer svi zajedno pridonosimo suradnji, kreiranju novih turističkih proizvoda, stvaranju mreže kvalitetnih ponuđača i slici jedne uspješne zajednice u kojoj svatko radi svoj posao. Za naše goste uvijek tražimo najbolja rješenja pa smo tako zajedničkom suradnjom iznjedrili IQM PASS – karticu programa vjernosti koja je pridonijela većoj vidljivosti naše destinacije kroz ponudu naših turističkih subjekata, a gosti su dobili zanimljivu i umreženu priču gdje mogu uživati u posebnim doživljajima ove zlatne destinacije.
Smatrate li da je turistička ponuda skromna i kako ju mislite poboljšati?
Ponudu turističkih proizvoda uvijek je potrebno poboljšavati i kreirati nove proizvode koji su zanimljivi gostima. Prema anketi koju smo nedavno proveli među stanovništvom gotovo 70 posto ispitanika istaknulo je „da turizam ima izrazito pozitivan utjecaj na lokalnu zajednicu“. Po pitanju zadovoljstva lokalnog stanovništva pojedinim elementima turističke ponude, najbolje su ocijenjene kušaonice vina i vinske ture te dostupnost domaćih proizvoda, a područja koja traže unaprjeđenje su raspoloživost smještajnih kapaciteta, ponuda izleta i posebne atrakcije. Ipak, ono što bih istaknula je nedostatak smještajnih kapaciteta na čemu će se, vjerujem, nastaviti raditi i kroz sljedeći period.
Požega je prepoznatljiva po bogatoj tradiciji koja je dobro polazište za mnoga kulturna, ali i ostala događanja. Što biste izdvojili?
Događaji su se ove godine transformirali u manje evente koje organiziraju OPG, kušaonice, lokalni restorani i vinarije vezane uz tematske mjesece kako ih zajedno s Turističkom zajednicom osmišljavaju, sukladno epidemiološkim mjerama i situaciji. Teme su produkt manfestacija koje smo godinama organizirali u već tradicionalnom okupljanju gostiju i posjetitelja. Tako su nam posebno važni mjesec ožujak kada obilježavamo Dan Grada i manifestaciju Grgurevo u Požegi kada se okupljaju povijesne postrojbe iz Hrvatske i okolnih država, zatim Aurea Fest Požega, festival koji je prošle godine obilježio 50 godina postojanja u sklopu kojeg posebno mjesto zauzima festival Zlatne žive Slavonije. U našem kraju posebno se sve vrti oko vina pa tako naši vinari proslavljaju s obrtnicima Vincelovo, a u studenom Martinje. Kako sam već spomenula veliki događaji su u novije vrijeme vezani uz požeške pivare koji redovito održavaju zimsku i ljetnu Požešku kriglu koja broji posjećenost pivara iz cijele regije. Advent u Požegi posebno je vrijeme u kojem uvijek ističemo ljubav, povratak obiteljskim vrijednostima i širenju mira oko sebe. Uz klizalište, okićene ulice, parkove i trgove ovdje se uživa u toplim napicima s mirisom cimeta, kobasicama u pecivu, kuhanom vinu i domaćim slasticama. Ove godine, nažalost bit će sve skromnije jer je godina koja zahtjeva poštivanje mjera, a za nas, očito, da se okrenemo sebi i svojim najbližima.
Što biste izdvojili od gastro ponude?
Turistička zajednica Grada Požege često u svojim promocijama ističe gastronomiju koja se temelji na tradiciji, ali i modernom pripravljanju jela. Projekt Gradskog muzeja Požega – Muzej u loncu priča je koja objedinjuje cijelu Slavoniju, Baranju i Srijem, a prikazuje jela na prijelazu iz 19. u 20. stoljeća kroz moderan pristup. Neka od jela iz Muzeja u loncu mogu se kušati u našim restoranima. Mnogi restorani diljem županije prezentiraju tradicionalnu kuhinju pod nazivom Okusi Zlatne Slavonije koji su inspirirani utjecajima habsburške i otomanske kuhinje. U Požegi se sudeći po bilješkama dugogodišnjeg požeškog gradonačelnika Franje pl. Cirakija oduvijek dobro jelo i uživalo u sjajnim vinima. Bilješke su kao kronika požeške i slavnske kuhinje poslužile poznatom gastronomu Veljku Barbieriu za njegov serijal jelovnici izgubljenih vremena. Kako gradimo urbanu priču kroz promociju grada tako se i taj tradicionalni segment lijepo transformira i u street food, moderni način konzumiranja hrane.
Planovi za budućnost – bližu i dalju?
Planova uvijek ima. Radimo na mnogim projektima od kojih ističemo implementiranje Studije integralnog upravljanja kvalitetom u destinaciji Zlatna Slavonija. Potičemo naše poduzetnike na edukacije, osvještavamo i podižemo kvalitetu, nadopunjujemo svoje baze za promociju, radimo na novoj web stranici, reprintu brošure Otkrij svoju priču u Požegi, novoj mapi grada i višejezičnoj brošuri za sve naše posjetitelje. Ono na čemu također radimo su tematske manifestacije za sljedeću godinu u kojoj ćemo se fokusirati na podršci našim privatnim iznajmljivačima, restoranima, kušaonicama, poljoprivrednim gospodarstvima, atrakcijama i ostalim turističkim subjektima da svjesno rade na svojoj promociji kroz društvene mreže, kroz kreiranje svojih malih obiteljskih priča, komuniciranju sa svojim klijentima i kupcima, stvaranju dubokih veza s njima i kreiranju doživljaja u našoj destinaciji koje će gosti prepoznati i poželjeti doći čim to bude moguće. Osim toga radimo i jedan predivan zimski promo spot kojem se posebno radujemo jer će taman tik pred Božić unijeti puno radosti u sva srca i domaćih i gostiju.
I za kraj, što biste poručili gostima – zašto posjetiti baš Požegu?
Požega je prekrasan grad gotovo osam stoljeća duge pisane povijesti. Osim, bogate povijesno kulturne baštine i priča u kojima gosti uživaju, Požega je posjetiteljima zanimljiva zbog svog položaja. Smještena u Zlatnoj dolini uz obronke Požeške gore i ostala četiri gorja koje je poput prstena okružuju zbog čega je mnogi odabiru za svoju destinaciju aktivnog odmora koja pruža puno pozitivne energije posebno kroz bicikliranje očuvanom prirodom, vinogradima u posjeti vinogradarskim kolibama, podrumima, ruralnim kućama za odmor i seoskim domaćinstvima. Ovdje su i uzbudljive brdske staze čiji strmi usponi i spustovi oduševljavaju i najhrabrije bicikliste. Pregršt je tu i drugih aktivnosti koji će vas iz stresne gradske gužve povezati s prirodom, napuniti baterije i ojačati imunitet poput pješačenja, planinarenja, paraglidinga, lova i ribolova. Ovdje ćete uvijek osjetiti onu toplu dobrodošlicu uz bogat izbor domaćih specijaliteta, najfinijih vina, voćnih likera i rakija i craft pivo. I negdje kad ste u predahu između poslovnih obveza, ili na odmoru s obitelji, ili pak u dvoje u posjetu našem gradu nađite način da popričate s prolaznikom, napravite zanimljivu fotografiju, popijte kavu na kultnim mjestima i nađete svoj dobar razlog da istražite naš grad.
TEKST: Sanja Pok FOTO: Sanja Pok