DIREKTORICA INDUSTRIJSKOG PARKA IVANA VONČINA TOPLEK : “Čvrsto vjerujem kako su ljudi najveći kapital”
NOVA GRADIŠKA – Za razliku od uobičajenih, svakodnevnih, njena je priča pomalo drugačija. Jer, uspješnu, izgrađenu i „uhodanu“ karijeru u metropoli, zamijenila je onom koju, iako profesionalno izazovnu, tek treba „posložiti“, 150 kilometara dalje od Zagreba, u rodnoj Novoj Gradiški. I sasvim je sigurna kako je riječ o pravom potezu. O planovima i vizijama, znanju i kreativnosti, idejama i projektima razgovaramo s Ivanom Vončina Toplek, direktoricom jedne od najkonkurentnijih gospodarskih zona u Hrvatskoj- novom ženom na čelu Industrijskog parka Nova Gradiška.
Lokalpatriotizam je bio, kako sama kaže, tek akcelerator, jer biti na čelnoj poziciji jedne od najkonkurentnijih gospodarskih zona u Hrvatskoj, i to u rodnom gradu, profesionalni je izazov koji se ne propušta, a shvaćajući to kao stvar osobne odgovornosti odlučila je sve svoje znanje, iskustvo i kroz posao stečena poznanstva i veze, bez puno razmišljanja, staviti na raspolaganje krećući iz početka. I sasvim je sigurna kako je riječ o pravom potezu, jer, zahvaljujući viziji i timu ljudi kojima se okružila, ona kroz prozor svog ureda, Industrijski park vidi onakvim kakvim bi ga trebali vidjeti i potencijalni investitor.
Kako u poslovnom i privatnom smislu izgleda Zagreb zamijeniti Novom Gradiškom? I što je, uz već spomenutu ljubav prema rodnom gradu, bilo ključno za odluku?
U privatnom i obiteljskom smislu još se „uštimavamo“, pa iako ponekad nije jednostavno vikendom biti na jednoj, a tijekom tjedna na drugoj adresi, Zagreb je blizu. Ono najteže, početno uhodavanje smo uspješno savladali, a stvar značajno olakšavaju i suvremena sredstva komunikacije, pa nerijetko uz skype pišemo zadaće, dogovaramo dnevni raspored i „pretresamo dnevne događaje“. Na sreću, oduvijek smo bili vezani za Novu Gradišku, tako da cijela obitelj, bez čije podrške ovo ne bi bilo izvedivo, uviđa prednosti manjeg grada, grada po mjeri obiteljskog čovjeka, ali i mladih, urbanih ljudi. Uz egzistencijalne i infrastrukturne uvjete koji se ostvaruju, a za sobom bi trebali povući i benefite koji će se, potom, dugoročno, odraziti na poduzetništvo, obrtništvo, turizam, kulturu i društvena događanja, vidim Novu Gradišku kao vrlo poželjnu destinaciju za život. U svakom slučaju, potencijal i perspektiva su odlični.
Perspektiva i potencijal su, čini mi se, uz lokalpatriotizam kao akcelerator, i glavni „krivci“ za novi profesionalni zaokret u karijeri- mjesto direktorice Industrijskog parka, poslovne zone koju investitori hvale, ali i koju, budimo iskreni, tek treba na pravi način pozicionirati i brendirati. Nakon iskustva u tekstilnoj industriji, dizajniranju interijera, izleta u novinarstvo, riječ je o svojevrsnoj nadogradnji i sintezi svega do sada naučenog, izazovu koji, vjerujem, niste mogli propustiti?
Iako velika prilika, ovo je još veći izazov u kojem se, naravno ne preko noći, ali uz fanatičan rad i viziju može sudjelovati u pozicioniranju i brandiranju Industrijskog parka kao prepoznatljive institucije / platforme koja će biti na raspolaganju poduzetnicima i investitorima, a sve sa ciljem povećanja standarda naših vrijednih Novogradiščana. Naravno, to je ostvarivo jer u samom Gradu postoje ljudi koji Gradišku vide i grade kao urbanu, modernu, a opet pitomu i idealnu za život.Osim toga, čvrsto vjerujem kako se svatko od nas, tijekom cjeloga života, treba stalno i iznova usavršavati, pa je, nakon diplome inženjera tekstilne industrije, smjer dizajn i projektiranje, a onda i završenog poslijediplomskog studija Ekonomije, ovo bio logičan korak. Vjerujem kako stečeno znanje i vještine upravljanja prodajom, poslovnim pregovaranjem, marketinškim upravljanjem, mogu prenijeti u rad i razvitak Industrijskog parka.
Poslovna vizija je, vidim, već tu, baš kao i planovi. Što bi, u tom smislu, Industrijski park trebao biti i kako ga vidite?
Uz izniman geoprometni položaj,kompetitivnu cijenu zemljišta,program podrške investitorima, paket poticajnih mjera, te kompleteno razvijenu infrastrukturu, što je već prepoznao značajan broj pravih ulagača, osuvremenjeni Industrijski park, dugoročno bi se i ciklički trebao širiti u nekoliko smjerova- kao poduzetnička zona idealna za ulaganje i razvoj poslovanja, centar za poslovne i marketinške usluge, ali i kao centar za inženjering i tehnologijske usluge. Vjerujem kako je u poslovanju presudno pronaći usku, strogo specijaliziranu nišu, a onda sva svoja znanja i snage, usmjeriti ka jednom cilju-postati konkurentan i najbolji u onome što radiš.
U procesu realizacije smo projekta Tehnološki inkubator Nova Gradiška, skraćeno TIN, vrijednog preko 20 milijuna kuna koji je nastao s ciljem da se pruži kvalitetna infrastruktura za sadašnje i buduće gospodarstvenike s vizijom stvaranja novih vrijednosti. Isto tako u završnoj fazi ocjenjivanja smo sa projektom CEKOM, „pričom“ o centru kompetencije za napredno inženjerstvo, „ teške“ 120 milijuna kuna koji bi, uspostavom razvojno istraživačke infrastrukture i povećanim ulaganjem u razvoj novih proizvoda, trebao povećati konkurentnost poslovnog sektora, donijeti nova radna mjesta i razviti inovacijski sustav kao osnovu za pametan, uključiv i održiv razvoj regije, što ga, obzirom na sadržaj i vrijednost, zasigurno čini jednim od ključnih razvojnih projekata i Grada i Industrijskog parka. Sinteza poslovanja i obrazovanja, istraživačke djelatnosti i proizvodnje, stručnih edukacija i mogućnosti usavršavanja, osim toga, na neki je način i nastavak svega onoga što već dulje vrijeme radi Poslovno inovacijski centar kroz najsuvremenije treninge za CNC tehnologiju, baš kao i Razvojna agencija koju čini ekipa s bogatim iskustvom u području pisanja i provođenja EU projekata.
Uz Vas na čelnoj poziciji Industrijskog parka, vjerujem kako je, za potpuni uspjeh priče, neophodan i tim koji čine ljudi sa sličnim referencama i poslovnim vizijama?
Čvrsto vjerujem kako su ljudi, u svakoj priči, najveći kapital. „Naoružani“ znanjem, spremni na cjeloživotno učenje i usavršavanje, sposobni na stvari gledati na drugačiji način, „out of the box“. Takva je i ekipa Industrijskog parka koju čine vrijedni, neumorni i proaktivni ljudi, tim u kojem sam, tek prva među jednakima, jer smatram kako je jedna od osnovnih zadaća dobrog menadžera i lidera, prepoznati tko je najbolji za što i na taj način ustrojiti i poslovanje. Obožavam pametne ljude s idejama koje se ne boje izreći.
Tko su ljudi koji čine tim Industrijskog parka i kako izgleda jedan vaš tipičan radni dan?
U tehnološko tehnologijskom i trening centru to je Krunoslav Glavač, tehnički direktor pod čijom se palicom odjel, u kojem su zaposlenici mahom mlađi od 30 godina, preustrojio, formirao i optimizirao , zahvaljujući stručnim znanjima, motivacijskoj komunikaciji i prepoznavanju trendova- glodači, stolari, tokari, zaposlenici u mjernom laboratoriju, pa kreativna ženska ekipa razvojne agencije koju čine Mirta Anjoš, Sandra Petrović, Maja Savi i Larisa Vukušić-stručne suradnice na EU projektima, vrijedne mlade žene ideja, te u općem odjelu Bernard Kurjaković i Vesna Đapić „dvojac od papira“-tim obrazovanih i kreativnih ljudi, odlučnih, uz puno volje, entuzijazma i lokalpatriotizma, mijenjati dosadašnje trendove i Novu Gradišku, s vremenom, učiniti poželjnom destinacijom za život.Vidljivo je to svakodnevno, na našim radnim sastancima i kolegijima koji redovno rezultiraju novom idejom. „Brainstorm-ingom,“ koji je stalna praksa i gotovo dnevna rutina u IPNG, nedavno smo tako, za Tehnološki inkubator, osmislili naziv i zanimljiv logo u obliku opruge, složivši se kako je riječ o idealnom rješenju obzirom da smo vezani uz metalnu struku i želimo da TIN postane odskočna daska korisnicima.
Uz nekolicinu aktualnih, iznimno vrijednih projekata, nova ulaganja postojećih, ali i investitora koji su Industrijski park tek prepoznali, jedno posebno zvučno ime posljednjih se dana veže uz novogradišku poslovnu zonu. O čemu je konkretno riječ?
Riječ je o suradnji s Rimac automobilima, u svijetu, zasigurno najrenomiranijom hrvatskom kompanijom, „priči“ koju ćemo, vjerujem, produbiti. Uglavnom, već nakon prvih, za njih odrađenih narudžbi, i posjeti tvrtki Rimac automobili naš novi poslovni partner nas je i posjetio. I koliko god stvar tek bila u počecima ili se, činila malom, imamo razloga za optimizam, jer samo najjači „igrači“ surađuju s Rimac automobilima, a ta je referenca već u „portfoliu“ Industrijskog parka!
TEKST: Simonida Tarbuk FOTO: Dorian Pok