DINKA MATIJEVIĆ, DIREKTORICA TZ GRADA NOVA GRADIŠKA: Kao što kaže i pin na našem logotipu – uz doživljaje i naše gostoprimstvo – tu ste gdje i trebate biti
NOVA GRADIŠKA – Godinu u kojoj je Novogradiško glazbeno ljeto još jednom potvrdilo status najboljeg kontinentalnog open air događanja, a grad opravdao slogan “grada novih doživljaja”, Turistička zajednica završava s odličnim brojkama dolazaka i noćenja, novim proizvodima, ali i brojnim izazovima. Jer pozitivne trendove treba zadržati, a onda i podići ljestvicu, želimo li postati poželjna vikend obiteljska destinacija sa snažnim kulturnim pečatom, kakvom Novu Gradišku vidi direktorica Dinka Matijević
U godini u kojoj je kontinent, zahvaljujući sve snažnijoj promociji resornog ministarstva i Hrvatske turističke zajednice, postao poželjna destinacija i Nova Gradiška bilježi sve bolje brojke, nastavljajući se profilirati kao “grad novih doživljaja”. Gdje smo, kad povučete crtu?
Uz stvaranje turističkih sadržaja i doživljaja, što je jedna od osnovnih zadaća svake turističke zajednice, posao nam je i objedinjavati postojeću turističku ponudu. Na tom je tragu nastao i novi, stari turistički proizvod, manifestacija Ritam parka, što je, uz brojne druge, već etablirane događaje, vjerujem, rezultiralo i većim brojem dolazaka gostiju i posjetitelja u naš grad. U tom smislu, godina je bila vrlo uspješna jer bilježimo oko 50 posto više dolazaka i noćenja, što prati i značajan broj otvaranja novih smještajnih jedinica. Tijekom 2024.godine registrirano je 6 apartmana visoke kategorije i luksuznog smještaja, par kućica za odmor, kao i nekoliko soba za iznajmljivanje. Vjerujem da je tome pripomogla i naša podrška, kao i sve veći broj sadržaja, što je nove iznajmljivače osnažilo i da se registriraju, a onda i počnu ostvarivati prihode, jer da ne vide potencijal, ne bi se u tako nešto upustili. Osobno i profesionalno sam zbog toga sretna, jer rezultat je to višegodišnjeg rada i očitog ulaganja u gradsku infrastrukturu, što je vidljivo svakom tko dođe u Novu Gradišku. Iako je pred nama još puno posla, mislim da, s pravom mogu reći, a potvrđuju nam i gosti, da smo prekrasan gradić, lijepo organiziran i strukturiran, kojim dominira naš gradski park, centar svih događanja ali i prostor sjajne energije, ugodnih druženja i vrhunska pozornica na otvorenom, kao stvorena za brojna događanja, što je potvrdio i već spomenuti “Ritam parka”. Sve boljim brojkama doprinijelo je i otvorenje gradskih bazena koji također bilježe rekordnu godinu po broju dolazaka, kao i reakcije gostiju iz susjednih gradova, koji su, unatoč tome što i u svojim sredinama imaju ovakav sadržaj, ovo ljeto ipak odlučili doći k nama, niska cijena ulaznice, sadržaji za male i velike, a onda i brojne ljetne manifestacije, zbog kojih u Novoj Gradiški možete ugodno provesti cijeli dan. U prilog nam svakako ide i vrhunski položaj, jer vrlo smo dostupan grad u koji, sa svih strana, možete doći za čas, pa kad tome dodate osmišljenu ponudu, spremnost da prigrlimo svakog gosta i putnika namjernika, eto i rezultata.
Uz takozvani “turizam doživljaja”, sve se više govori i o kulturnom turizmu u kojem Nova Gradiška, u nedostatku duge povijesti, čini mi se, itekako može pronaći svoje mjesto. Razmišlja li se o tome, dugoročno i postoji li, u tom smislu, kulturna razvojna strategija grada?
U kulturni turizam ulazi i kulturna baština, kulturna glazba, kulturno ponašanje – ono što Nova Gradiška ima, iako smo, u povijesnom smislu, jedan od najmlađih gradova u Hrvatskoj, čemu svjedoči i naša stara gradska jezgra koja je, zapravo i sve što imamo od baštine. Bilo je, prije par godina, ideja da stari zatvor, na tom tragu, pretvorimo u centar za posjetitelje, čak smo uspješno povukli i određena sredstva, ali priča je bila prekompleksna, što ne znači da o njoj ne treba još jednom promisliti. Baš kao i o sveobuhvatnoj kulturno-razvojnoj strategiji koju, na određeni način, provodimo stalno, bazirajući se na status grada kao kulturne sredine, za što, itekako, imamo dobru podlogu. Uz uspješnu i prepoznatu Glazbenu školu, tu su i svima omiljeni, promenadni koncerti, svojevrsni zaštitni znak i naše Gradske glazbe i cijelog grada, kao i naša nastojanja da sve što organiziramo, bude i ostane na visokoj razini. Cilj je to i sjajne manifestacije Volim ljeto i kulturu, priču koju, već nekoliko godina, uspješno realizira Dom kulture, dovodeći u gradski park izvođače različitih glazbenih žanrova, poput jazza, bluesa, soula, fada, etna, klasike i svega onoga što odstupa od mainstreama. Tu su, naravno i kino projekcije kao i kazališne predstave u kojima naši sugrađani mogu uživati već dan nakon što su ih vidjeli Zagrepčani, čega često nismo dovoljno svjesni.
Kad govorimo o manifestacijama, zbog one jedne, najveće, Nova Gradiška je posljednjih godina postala neizostavna ljetna destinacija. Riječ je, naravno o Novogradiškom glazbenom ljetu, priči koja je i ove godine, potvrdila status top open air događanja na kontinentu, događaju s tradicijom dugom gotovo 3 desetljeća. Iako se, s tolikim iskustvom, čini kako su organizacijski izazovi manji, sve je puno kompleksnije, želimo li manifestaciju zadržati na ovom nivou, a onda je i učiniti još boljom. U kojem smjeru će Novogradiško glazbeno ljeto narednih godina, razmišlja li se o “rebrandingu” i je li sve spremno za 29. izdanje 2025. godine?
Iako se, posljednjih godina, sličnim manifestacijama, mogu pohvaliti i brojne druge sredine, kada je, prije skoro 30 godina, priča osmišljena, bila je istinski jedinstvena, zbog čega smo i zaštitili koncept s četiri različite tematske večeri. U početku je stvar bila posebna, a onda su stigli problemi. Prije svega s tamburaškom večeri, jer za razliku od nekih davnih godina kada su našim trgom prošla sva najveća estradna imena, danas više nije tako jednostavno pronaći nekoliko eminentnih tamburaških sastava, zbog čega smo bili prisiljeni taj petak pretvoriti u večer svega i svačega. Pitate li me jesam li zbog toga sretna, mogu iskreno reći da nisam, ali ovdje nije riječ o mojim emocijama i glazbenom ukusu, nego o ukusu publike i opravdanosti manifestacije, jer, u konačnici, cilj Turističke zajednice je, na prvom mjestu, privući što više posjetitelja, opravdati ekonomsku računicu, pa se tako i prilagoditi tržištu i ne uvijek kvalitetnim glazbenim trendovima, što nas stavlja u začarani krug. Određeni ustupak učinjen je s pretvaranjem te večeri u večer narodne glazbe, što nam je otvorilo prostor da na manifestaciju dovedemo i brojna regionalno popularna glazbena imena a istovremeno zadržimo prvotnu ideju o tamburaškoj večeri. Ovo je, tek jedan od izazova, jer nakon tri desetljeća u kojima su u Novoj Gradiški gostovale gotove sve popularne zvijezde, iznimno je teško osmisliti line up koji će zadovoljiti sve kriterije i svačije ukuse, posebno znamo li kako su, do sada, na središnjem gradskom trgu svirali i Zdravko Čolić i Dubioza kolektiv i Haris Džinović i Severina i Halid Bešlić i Rozga… Prilagođavajući se, na izvjestan način trendovima, određene modifikacije doživjela je i prva, rock večer kroz koju su, uz istinske predstavnike žanra, posljednjih godina, prošli i Urban i Damir Kukuruzović i Rundek, a da osluškujemo bilo mladih, potvrđuje i ovogodišnje gostovanje Grše, kao glavnog predstavnika trap scene, jer, uz sve probleme, cilj je i dalje dovesti ono najkvalitetnije i najprepoznatljivije u glazbenom smislu.
Ipak, kada podvučem crtu pod svih ovih prethodnih 28 godina, uz malu promjenu izvornog koncepta, moram reći da sam ponosna što smo zadržali izvornu ideju osnivača – Zlatka Štefanovića, Željka Brčića i Zdravka Sokića, ali i manifestaciju pretvorili u nacionalno prepoznatljiv događaj. Vjerujem da su tome pridonijeli i brojni novi, popratni sadržaji koje uvodimo iz godine u godinu, pretvarajući isključivo glazbenu priču u ljetni sajam koji se ne propušta. Da je tome, uistinu tako, uz reakcije izvođača i posjetitelja, potvrđuju i svi naši obrtnici, gospodarstvenici, iznajmljivači, ugostitelji, svi koji u te dane, zarađuju, što nam je, itekako, važno. Sigurna sam da ćemo status opravdati i sljedeće godine, jer Novogradiško glazbeno ljeto 2025. već je spremno – u prosincu se zaključuju ugovori s izvođačima, u veljači sponzorski ugovori, uskoro nas čeka i tiskovna konferencija na kojoj ćemo najaviti program, ali neka imena za sada ostanu tajna i iznenađenje.
Sve navedeno na određeni način opravdava slogan Nove Gradiške kao “grada novih doživljaja”. Jesmo li među posjetiteljima percipirani tako i u kom smjeru vi vidite daljnji turistički razvoj grada?
Dobro pitanje. Kada smo, sada već prije nekih šest, sedam godina, osmislili taj šareni logotip s “pinom” koji pada na kartu i kaže ” tu ste, gdje trebate biti”, u nedostatku kulturno-povijesne baštine, fokusirali smo se na emocije i doživljaje, jer, upravo je to ono što svaki gost ponese sa sobom iz destinacije. Osim toga, da sam imala srednjovjekovni dvorac, turističku strategiju razvoja vjerojatno bih bazirala na njemu, a ovako sam morala biti kreativna i upitati se što ljudi žele i trebaju kada kažu ” da mi se samo na par dana maknuti iz svog mjesta i doživjeti nešto novo”. To je bio početak priče o gradu stvorenom za vikend doživljaj, obiteljski turizam, ali i ugodnom mjestu za solo dolaske-destinaciji koja je svima dostupna i pristupačna, do koje se stiže relativno brzo, infrastrukturno uređena, uredna, po mogućnosti s hotelom koji će ponuditi, sve popularnije i traženije, wellness sadržaje, dobar restoran, moderan koktel bar s ugodnom glazbom, jer sve je to ono što bi i osobno poželjela, a što, uglavnom nudi i moja Nova Gradiška.
I tu sada stajem – jer, uz itekako primjetne pomake, evidentni su i nedostatci, prije svega oni smještajni, jer, privatni iznajmljivači nisu dovoljni, a grad, želi li postati istinska turistička destinacija koja može zadržati gosta par dana, vapi za kvalitetnim hotelom visoke kategorije. Uz jedan takav objekt, mnogobrojne kulturno-zabavne sadržaje, etablirane manifestacije, postojeći bazen, ali i onaj zatvoreni, koji je trenutačno u projektnoj fazi, klizalište zimi, blizinu Slavonskog Broda, predivne Zlatne doline, Kutjevačkog vinogorja – možemo razmišljati o gradu kao idealnoj obiteljskoj vikend destinaciji, svojevrsnoj bazi iz koje će gost odlaziti i vraćati se, ali i dobiti sve što mu je potrebno za ugodno ispunjeno vrijeme, bazirajući se na turizmu doživljaja. Nedostatak jednog takvog visokokategoriziranog objekta, koči nas u daljnjim razvojnim planovima, ali ne stajemo s osmišljavanjem novih proizvoda, kao i stalnom podrškom svim dionicima u turizmu, prije svega našim ugostiteljima koji bi, moram biti iskrena, ali vjerujem kako imam pravo i na kritički osvrt, morali malo porazmisliti o ponudi, obzirom na dostupnost zdravih namirnica, kao i o unutarnjem uređenju svojih objekata, jer, o tome još uvijek ne vode dovoljno računa, što je pokazao i sjajno zamišljen, iako, na žalost, ne i dovoljno dobro prihvaćen, projekt “Okusi zavičaja”. Koliko god se činilo kako je riječ o sitnicama, upravo takve male stvari, itekako puno znače u konačnoj ocjeni i dojmu gosta, zbog čega ćemo i nadalje raditi, educirati, promovirati, jer potencijali su tu, a ja osobno ne pristajem na ništa manje.
TEKST: Simonida Tarbuk FOTO: Dorian Pok