PREMIJERA PREDSTAVE “GUJA U NJEDRIMA” – Troje mrtvih, dvije sestre i jedna ultimativna izdaja
POŽEGA – Na sceni Gradskog kazališta Požega premijerno je izvedena predstava “Guja u njedrima”. U režiji Rajka Minkovića tekst engleskog autora Alana Ayckbourna oživjele su Jasna Palić Picukarić, Ines Bojanić i Hana Hegedušić.
Izraz “guja u njedrima” sinonim je za ultimativnu izdaju, izdaju koju možete doživjeti samo od najbližih osoba. Postoji i ona upozoravajuća verzija – hraniš guju u njedrima. I onda čekaš trenutak kada će ti netko dobro uzvratiti zlom. Kratka, najcrnja horor verzija opisa disfunkcionalnih obiteljskih odnosa.
Upravo to je temelj na kojem Ayckbourn poput marljivog pauka plete svoju priču oko tri ženska lika – starije sestre Anabele (Jasna Palić Picukarić) koja se nakon 30 godina vraća u obiteljski dom gdje je njena mlađa sestra Miriam ( Ines Bojanić) koja je cijeli svoj život ostala uz oca. Neposredno prije smrti otac je neočekivano cijelo nasljedstvo ostavio “odbjegloj” Anabeli. Alisa, njegovateljica pokojnog oca koja je od Miriam dobila otkaz tvrdi da je upravo Miriam ubila oca. Alisa prijeti i ucjenjuje, traži veliki iznos za kao kompenzaciju i šutnju ili će sve prijaviti policiji. Otuđene sestre, Anabela i Miriam, moraju se ujediniti kako bi riješile problem.
To je naravno tek dio priče. Tu je i kraj koji strese gledatelje kao strujni udar. No, za punoću doživljaja, uz vrsno autorsko poigravanje situacijama i narativnim tkivom, treba zahvaliti i glumačkim izvedbama. Uz sloj finog crnog humora, tanak poput tila, tu je i teško tkanje obiteljskih odnosa – trenutak kad žrtva postaje nasilnik, nasilnik pada kao žrtva, trenutak kada se osmijeh sledi od spoznaje koliko se nakaradnih, naopakih slika ugnježđuje u prostor oko likova. Rečenica “To je ljubav,samo osobe koje zaista voliš želiš toliko povrijediti” koju u jednom trenutku uvjereno izgovara Miriam, ostaje klatiti se u zraku kao prljavi dream catcher sve do kraja.
Ines Bojanić svoju Miriam portretira slojevito izazivajući duboku samilost, sažaljenje ali i strah i odbojnost. Na trenutke zbunjena, potom lucidno oštra i sarkastična, a onda opet hinjeno slaba – Ines na sceni kakvu požeška publika dobro poznaje, ali sada u novom snažnijem, umjetnički i zanatski razrađenom izdanju. Požeška djevojčica odrasla je u zrelu glumicu koju je užitak gledati, posebice kada je, kao sada, riječ o produkciji u domaćem kazalištu.
Umorna i rezignirana Anabela, ranjiva zbog osjećaja krivnje koji ju razdire i muti joj percepciju u izvedbi Jasne Palić Picukarić toliko je životna da bih rado tu ženu pozvala i na kavu. Tek da razmijenimo po koju žensku, o svijetu, stresu, ljubavi i patnji. I da joj šapnem ono o gujama…
Alisa – gruba muškarača s ponašanjem uličara koju ne želite sresti u bilo kojim okolnostima, zanimljiva je kako ju donosi Hana Hegedušić. Hanino nježno lice aristokratske elegancije i velike iskrene oči u velikoj su opreci riječima koje izgovara, kretnjama i pozi koju zauzima Alisa – a opet vjerujete joj svake sekunde. I to je ta kazališna čarolija – ako je dovoljno snažna, vjerujete svemu što taj trenutak vidite, proživljavate i osjećate.
Lik Alise igrat će kao alternacija i mlada Ružica Maurus, a svoj obol ovoj novoj predstavi Gradskog kazališta Požega, uz scenografkinju Irenu Kraljić, kostimografkinju Anu Mikulić te Vladimira Resnera koji potpisuje dizajn plakata i programske knjižice, dali su djelatnici kazališta: Goran Krmpotić (rasvjeta), Dario Hak (ton), Renato Pok (inspicijent i majstor scene) i Ljiljana Rodić (garderoba).
Gradsko kazalište Požega, eto, othranilo je – “Guju u njedrima”. No, ova će, pruži li joj se prilika i nove scene, uzvratiti samo dobrim.
TEKST: Sanja Pok FOTO: Sanja Pok