MATEJA PEJANOVIĆ, DIREKTORICA TZ MERIDIANA SLAVONICA: Na nama je da stvorimo kvalitetnu, održivu i pametnu priču koja će biti prihvatljiva svima
ORIOVAC – Obuhvaćajući područja Općina Brodski Stupnik, Oriovac i Nova Kapela, obilježena vinogradima, šumama, šetnicama, ribnjacima, rijekama, ali i znamenitostima iz srednjeg vijeka, Turistička zajednica Meridiana Slavonica jedna je od prvih u Brodsko-posavskoj županije koja je prepoznala važnost i potencijale udruživanja. O sve značajnijim aktivnostima na njenom području, kvalitetnom upravljanju destinacijom i aktivnom odmoru koji nudi razgovaramo s direktoricom Matejom Pejanović.
Za početak, predstavite nam Turističku zajednicu Meridianu Slavonicu, područje s iznimnim potencijalima i itekako atraktivnim nazivom?
Turistička zajednica Meridiana Slavonica formalno je udružena turistička zajednica koja djeluje malo više od dvije godine, a obuhvaća područje općina Brodski Stupnik, Oriovac i Nova Kapela. U doba korone i promišljanja o daljnjim koracima naprijed, ali i u duhu novog zakona koji podržava udruživanje, tri općinska načelnika su došla do zaključka da bi najbolji potez bio udruživanje, svjesni da kao pojedinci ne bi mogli stvoriti suvislu turističku priču koja će privlačiti turiste. Iako smo mlada Turistička zajednica s trenutno tek jednom zaposlenom osobom, aktivno radimo i pišemo projekte od kojih je, čak sedam njih realizirano prošle godine, dok za aktualnu godinu čekamo rezultate natječaja prijavljenih na Fond za udružene turističke zajednice i Fond za turistički nedovoljno razvijena područja i kontinent.
Kako ste već rekli jedna ste od pionirskih turističkih zajednica na području Brodsko posavske županije koja je prepoznala vrijednost i značaj udruživanja sa susjednim područjima. Koje su prednosti takvog oblika rada i djelovanja i koliko to, generalno, pomaže promociji destinacije?
Sada kad su tri općine udružene u turizmu i tvore jednu pravnu osobu te kad se u tom obliku predstavlja tržištu, svakako je riječ o ozbiljnijem turističkom proizvodu, prostoru i destinaciji koja se ponosi s iznimno puno mogućnosti. Na prvom mjestu tu je svakako bogata povijest kraja zbog koje se nastojimo razvijati u smjeru kulturnog, vjerskog i drugih oblika turizma, a potom i sama pozicija koja obiluje prekrasnom netaknutom prirodom. Kad bi se gledala jedna općina, ne umanjujući pri tom niti jednu od ovih općina, za turističke svrhe to bi jednostavno bilo premalo za ozbiljan pristup turističkom tržištu. Na ovaj način, mnoge komponente se nadopunjuju i tako tvore kvalitetnu priču koju je vrijedno ispričati i predstaviti. U konačnici, najveća prednost udruživanja je dostupan Fond za udružene turističke zajednice. Iako se na isti mogu prijaviti i turističke zajednice koje nisu formalno, nego samo sporazumno udružene, veću prednost ipak imajuone formalno udružene, što zbog broja prihvatljivih projekata, što zbog ukupne alokacije sredstava unutar toga fonda. Turističkoj zajednici to itekako znači obzirom na ograničena sredstva naspram mnoštva ideja koje želimo realizirati.
Ono što svakom gostu i putniku namjerniku “upadne” u oči svakako je divan prostor, takoreći slavonska Kalifornija, Provansa, idealan za vinarstvo i vinogradarstvo, enologiju, a onda i gastronomiju koja se sljubljuje s dobrim vinima. Je li to na neki način okosnica turističkog razvoja ovog kraja i koliko gosti to prepoznaju?
Eno/gastro priča je jedna od najvrjednijih priča ovoga kraja. Naši vinari su istinski ambasadori promocije prostora, pioniri kojima treba odati priznanje što su u predstavljanje potencijala kraja krenuli i puno prije naše Turističke zajednice, na čemu im zaista hvala. Upravo iz tog razloga, a i kako bih goste upoznala s tim prekrasnim vinima, u suradnji s tvrtkom Zlatne riječi j.d.o.o. organiziram manifestaciju Zalazak u vinogradu koji se ove godine održava 3. put, a koji je već prepoznat od strane turističke struke i nagrađen brončanom poveljom Suncokreta ruralnog turizma Hrvatske. Ta nagrada pripada svim vinarima koji su na bilo koji način bili uključeni u realizaciju događaja. S druge strane, tu je, svakako i gastro priča, jer dobro je poznato kako se svugdje u Slavoniji, pa i kod nas, bez iznimke dobro jede, a gostima nude lokalni specijaliteti poput, recimo, ribljih, spravljenih upravo od ribe iz lokalnih ribnjaka.
Spomenuti Zalazak u vinogradu priča je koju već treću godinu za redom prepoznaje sve veći broj domaćih ali i gostiju iz drugih dijelova Hrvatske, manifestacija koja nas ove godine čeka 16.lipnja. Što sve nudi spomenuta priča, kakav je interes gostiju i posjetitelja i jeste li spremni za ovogodišnje izdanje?
Tako je! Evo, spomenula sam ga već prethodno i iznimno se ponosim tim malenim, ali kvalitetnim događajem ne samo zbog osvojenih nagrada, nego i svoje specifične tematike. Ova priča gostima prije svega nudi upoznavanje s našim vinima kroz radionicu „Vina Meridiane Slavonice – ponos našega kraja“, zatim hedonističko druženje u prirodi uz degustaciju željenih vina dok u pozadini svira prigodna glazba (ove godine Gelo & prijatelji), a dostupan je i tzv. finger food, nagradna igra hvatanja najljepšeg zalaska sunca uz motive vina, čaše i sl. te na kraju večeri organizacija večere i sljubljivanje svakog slijeda s vinom. Ove godine po prvi put organiziramo i izletnički vlak iz Zagreba do Brodskog Stupnika. Što se tiče broja posjetitelja, od početka se NE ide na „masovnost“, tj. kvantitetu, nego kvalitetu, odnosno događaj je to koji organiziramo za posjetitelje koji se zaista žele upoznati s našim vinima te koji, na kraju krajeva, znaju što je to dobra kapljica vina i kako na najbolji način u njoj uživati.
Što nas sve još do kraja godine očekuje u režiji TZMS?
Samo tjedan dana nakon Zalaska u vinogradu, odnosno 24. lipnja organizira se drugi po redu Meridiana Slavonica trail. Riječ je o utrci koja povezuje dvije najdalje točke Turističke zajednice, a koje su savršeno spojene i imaju mnogo sličnosti – eko-etno selo Lovčić i eko-etno selo Stara Kapela (20 km), a tu je i manja ruta oko eko-etno Sela Stara Kapela dužine 5 km. Na ovaj način trkači se direktno upoznaju s onim što je već prethodno spomenuto – prekrasnom prirodom kojom se toliko dičimo. Pobjednici u ženskoj i muškoj kategoriji, u obje rute, dobivaju pehar kao nagradu, a svim trkačima osiguran je startni paket, kao i finišerska medalja, a tu je i organizirani prigodni ručak za sve trkače. Ovaj trail meni ,kao glavnom organizatoru, predstavlja poseban izazov budući da mi je to prvi doticaj s takvom vrstom sporta i nisu mi poznati detalji organizacije, no upravo zato je cjelokupna priča još zanimljivija. Od ostalih manifestacija tu su mnoge koje TZ sufinancira putem Internog poziva, a koje nastaju u organizaciji udruga na ovom području. Primjerice, u lipnju se održava oko 15 manifestacija različitih tematika, a ni srpanj i kolovoz nisu puno „siromašniji“. Cijela godina prožeta je raznim događanjima te se zaista svatko može pronaći ponešto za sebe.
Kakva je, po vašem mišljenju, budućnost kontinentalnog turizma i prepoznaje li domaće stanovništvo njegove potencijale?
Vrijeme korone, svi znamo, donijelo je puno toga lošeg, no i neke dobre stvari. Na tom tragu istaknula bih kako su upravo domaći turisti, na neki način primorani putovati unutar svoje zemlje, u tom periodu, više no ranije, imali priliku i mogućnost upoznati do tad nepoznate dijelove Lijepe naše. U istom su se periodu promijenile i preferencije turista – masovnost više nije toliko popularna, nego se traže mjesta na kojima će posjetitelji imati svoj mir, gdje će moći pobjeći od stresa i užurbanog načina života. Za takve turiste, Meridiana Slavonica je idealna destinacija – udaljena od urbanog, a opet dovoljno blizu ukoliko se ukaže bilo kakva potreba. Moje mišljenje je da domaće stanovništvo još uvijek nije prepoznalo sve potencijale kontinentalnog turizma što im nije za zamjeriti, obzirom na mnoge faktore, no to ne znači da će se stati s edukacijama i predstavljanjem brojnih dobrih strana ovakvog turizma, uzimajući, naravno, u obzir i one loše.
Kvalitetnog i uspješnog rada, vjerujem, nema bez podrške načelnika triju Općina. Kako, u tom smislu, izgleda suradnja i koliko su vam pozitivan vjetar u leđa?
Bez sinergije nema napretka i toga smo svjesni – kako načelnici, tako i ja. Uistinu je lakše raditi kad čovjek ima potporu i dobru pozadinu, naposljetku i zdravu komunikaciju, a s načelnicima naših općina je upravo tako. Snažna su podrška pri planiranju, sugestivni i dobro raspoloženi kad je riječ o razvoju našega turizma, a ja mnogo toga mogu naučiti od njih te tako i radim. Trudim se uvažiti sve njihove prijedloge koliko god je to u mojoj moći jer znam kako će rezultati ostvarenog biti na dobrobit svih nas. Također i predsjedništvo Turističke zajednice smo ustrojili tako da svi načelnici budu jednakomjerno uključeni u čitavu priču kroz njihovu rotaciju kao predsjednika svake dvije godine.
Uz nove oblike turizma poput tematskog, aktivnog, adrenalinskog, sve se češće govori i o kvalitetnom i strateškom upravljanju destinacijom. Što to konkretno znači za TZMS i područje koje pokriva?
U svakom poslu i uvijek potrebno je pametno promišljanje, pa tako i pri upravljanju razvoja turizmom. Ono što nikako ne želimo jest da naša destinacija postane previše napučena turistima što sa sobom nosi brojne rizike o kojima u ovom trenutku ne bih. Bitno je kvalitetno promišljati i stvarati nove proizvode koji će minimizirati sve negativne aspekte turizma, a u konačnici najbitnije je okrenuti se održivom razvoju. Promišljajući u tom smjeru, vodimo računa o poticanju korištenja obnovljivih izvora energije, brizi prema okolišu, kružnom gospodarstvu i sl. Svaki strateški dokument, pa tako i Strategija razvoja održivog turizma za područje TZ Meridiana Slavonica za razdoblje od 2023. do 2027. prvenstveno se zalažu za pametno, zeleno i održivo poslovanje. Promjene su dobre i potrebno je prilagoditi im se, pogotovo kad su iste na tragu pametnog promišljanja o održivom turizmu. Svjedoci smo mnogih klimatskih promjena koje nažalost više ne možemo zaustaviti, ali im se možemo prilagoditi te je to u konačnici zadaća svakog pojedinca, ne samo vezano uz turizam, nego uz svakodnevicu svakog čovjeka. Na našem području turizam je tek u povojima i na nama je da stvorimo kvalitetnu, održivu i pametnu priču koja će biti prihvatljiva svima.
TEKST: Simonida Tarbuk FOTO: TZMS