VINKO KASANA, GRADONAČELNIK LIPIKA: Grad treba voditi kao firmu, ne gubeći kontakt s bazom. Jer svi smo mi na tržištu, ali i na ispitu pred sugrađanima | Slavonski.hr

VINKO KASANA, GRADONAČELNIK LIPIKA: Grad treba voditi kao firmu, ne gubeći kontakt s bazom. Jer svi smo mi na tržištu, ali i na ispitu pred sugrađanima

Datum objave: 16. 4. 2017. | Kategorija: Razgovori

kasana n

LIPIK – Nedavni Uskršnji sajam održan u Lipiku bila je idealna prilika za nedjeljni obiteljski izlet do „slavonske Opatije“. Jer, upravo je pod tim nazivom, još od slavnih vremena Austro ugarske monarhije, poznat najljepši grad u najljepšoj županiji na svijetu, kako za Lipik kaže njegov prvi čovjek, gradonačelnik Vinko Kasana. Unatoč strašnim ratnim razaranjima, kao i uglavnom negativnoj medijskoj slici, Lipik se vraća u život, glancajući ostarjele vile, ulice i trgove, oživljavajući aristokratske godine, spajajući prošlost sa sadašnjošću, pomno promišljajući o budućnosti. Povod je to i za razgovor s gradonačelnikom grada, Vinkom Kasanom.

U trenutku kada gotovo svaka sredina ima uglavnom slične manifestacije, ovogodišnji Uskršnji sajam u Lipiku, pokazao je svima kako se to radi i kako ovakve priče zapravo trebaju izgledati?
Upravo tako. Razlog tome je što mi u Lipiku svemu pristupamo na isti način-pomno promišljajući, kreirajući, ali i iz godine u godinu, dižući ljestvicu kvalitete ponuđenih sadržaja. Pokazao je to i ovogodišnji Uskrsni sajam, sjajno pogođen i prije svega, itekako prepoznat. Dokazali su to brojni gosti, predstavnici svih generacija, ali i više od 80 izlagača pristiglih iz cijele Hrvatske.Ipak, riječ je, tek o jednoj našoj manifestaciji, jer ugodan i ispunjen život zahtijeva i niz kulturnih i zabavnih sadržaja. Godinu smo tako počeli s našim, sada već tradicionalnim maskenbalom, a nastavit ćemo je, uvjeren sam, udarnom lipičkom manifestacijom-sedmim izdanjem Sajma cvijeća, 14.svibnja.

Kvalitetne manifestacije, obnova prirodnih, zdravstvenih i inih potencijala kojima se Lipik ponosi oduvijek, brojni sadržaji.Jesu li to preduvjeti za razvoj turizma kao glavne pokretačke i gospodarske grane Lipika?
Sigurno jesu. Jer, iako kvalitetu manifestacija dugujemo prije svega ljudskom potencijalu, mladom i perspektivnom timu s kojim imam sreću raditi, ali i zadovoljstvo što sam ih prepoznao, Lipik je imao sreću i s vlastitom geografijom- s prirodom, raskošnim perivojem, mjestom Bogu, oku i duši ugodnim. Upravo stoga turizam vidimo kao glavnu razvojnu granu grada. Na kraju krajeva, Lipik je zbog turizma i nastao, namećući se elitnim gostima sa stilom kao „Opatija kontinenta“, planiran i osmišljen kao mjesto odmora i liječenja, oporavka i užitka nekadašnje bogate europske aristokracije. Osim toga, imamo sreću što smo još uvijek, unatoč protoku vremena i dugogodišnjem zanemarivanju, prepoznati po svoja osnovna dva brenda-mineralnoj vodi i lipicancima. Sadržaji su to koje ne moramo stvarati, jer čim netko spomene Lipik, znate o čemu govori, ali i sadržaji na kojima moramo raditi, turistički ih i marketinški pozicionirati i osnažiti.

DSCN7338

Nakon višegodišnjeg sustavnog zanemarivanja i neulaganja, unatoč razornom uništenju u godinama Domovinskog rata, Lipik se, čini se, budi?
Ne samo da se budimo, nego smo i nestrpljivi da se što prije vratimo, ali i jasno i glasno kažemo kako nismo zadovoljni ni tempom obnove ni odnosom s politikom u Zagrebu. Stoga smo, prije 4 godine, odlučili uzeti sudbinu u vlastite ruke i početi raditi.Prvi mali uspjeh bio je trenutak kada smo, nakon 20 godina neulaganja, ali i sustavnog uništavanja, uspjeli isprovocirati stečaj ZRC-a iz kojeg smo izvukli „Hotel Lipu“ obnovivši ga kao suvremeni Veteranski centar. Riječ je o investiciji vrijednoj 20 milijuna kuna, ali i 30 radnih mjesta. Na redu je investicija svih investicija-gradnja novog hotela i obnova Kursalona, jednog od najprepoznatljivijeg simbola grada i lječilišta. Prostor je to nekadašnjeg stjecišta zabave, kopija onoga u Bečkom parku, unutar kojeg su se nalazili koncertna i plesna dvorana, kavana, kasino s ruletom i salon s klavirom.

Iako dobar geografski položaj, ali i povijesni „background“ mogu biti dobri aduti za razvoj turizma, rekli ste kako bez kvalitetnih ljudskih resursa nema ništa.
Upravo tako, a ja, eto, imam sreće da s posebnim talentom prepoznajem upravo to-ljudski potencijal. One najbolje mlade ljude, sa znanjem i voljom za rad,okupio sam u tim koji radi dobar posao.Ekipa je to okupljena oko grada, gradski zaposlenici, jer osnivači smo brojnih firmi-Turističke zajednice, turističke agencije, LIPCOM-a koji je logistička podrška svemu, ali i medija-našeg „Compasa“ i gradskog portala.Sve je to dio „projekta Lipik“ koji se ponosi prvim rezultatima. Jer, itekako se vidi koliko je toga napravljeno u prethodne četiri godine, mojim dolaskom na čelo grada, ali i pokretanjem priče pod nazivom „Lipik vas čeka“. Želeći mijenjati Lipik, ali i percepciju o Lipiku, priča je to u kojoj putujući Hrvatskom, predstavljajući se na gradskim trgovima, predstavljamo i svoj grad. Učinit ćemo to uskoro ( a riječ je o ekskluzivi), početkom mjeseca svibnja i pred Zagrepčanima, na Cvjetnom trgu.

DSCN7376

Iako je turizam razvojna gradska grana broj jedan, puno se ulaže i u gospodarstvo?
Obvezuju nas na to i dva iznimno vrijedna društvena priznanja-Grad Lipik-prijatelj poduzetništva i obrtništva i Grad Lipik-prijatelj ženskog poduzetništva. Osim toga, jedino pokretanje gospodarstva generira radna mjesta, a onda i ostanak mladih u gradu.Promišljajući u tom smjeru, ekipa mladih stručnjaka, uposlenika LIRE, razvojne agencije grada,pripremila je i priprema niz kvalitetnih projekata. Znajući kako su za razvoj gospodarstva neophodne i investicije, puno smo uložili u obnovu zgrada, tijekom godine očekujemo i certifikat kao područje oslobođeno od mina. Kako bi potaknuli poduzetništvo, ali i osnažili dugotrajno nezaposlene, žene, brojne druge ranjive skupine za samozapošljavanje, pripremamo i pripremili smo niz poticajnih mjera i olakšica. Osim toga, sugrađanima sufinanciramo kredit za kupnju nekretnina, dajemo zemljište za jednu kunu, oslobađamo plaćanja komunalnih doprinosa, pružamo besplatne konzultantske usluge,pomažemo pri nabavi dugotrajne imovine, strojeva, dajemo poticaje za izgradnju novih smještajnih kapaciteta, u iznosu od 2 do 4 tisuće kuna, ovisno o kategorizaciji ležaja, a promišljamo i o nekim novim budućim modelima namijenjenim ženama. Tu je i pomoć za prvo, drugo i treće dijete, jer jedino je tako moguće promijeniti negativne demografske trendove koji na području grada Lipika, na sreću, unatoč povremenom iseljavanju, nisu toliko prisutni.Osim toga, da me ne bi krivo shvatili, ja sam uvijek za to da mladi ljudi što više putuju, vide svijeta, prošire vidike, nauče nešto novo, ali i očeliče same sebe, a onda se vrate kući.Znajući kako je najbolje putovati kada ti je to izbor, rastužuje me kada vidimo da mladi ljudi Slavoniju napuštaju ne zbog novih životnih iskustava nego iz muke.
U trenutku kada su mnogi gradovi u gubicima i problemima s proračunom, Lipik se sve više i više prepoznaje kao sredina sa stalnim rastom, što je, morate priznati, u slavonskim okvirima, iznimno rijetko. Što je tajna uspješnog vođenja grada?
Prije svega, mislim kako grad treba promišljati, ali i voditi kao firmu. On je živi organizam koji se stalno mijenja, koji treba poznavati, ali i osluškivati i usmjeravati. Grad je, baš poput firme, svakoga dana na tržištu, funkcionirajući ili ne, uz prijetnju blokadom, ali i zatvaranjem kojim bi najviše izgubili građani.Baš kao i grad i zaposlenici gradske uprave jednako djeluju na tržištu, s obvezom polaganja računa svima onima za koje rade, dakle građanima, koji će na kraju, učinjeno ocijeniti, kazniti ili nagraditi. Jedno takvo polaganje računa čeka i mene kroz mjesec dana na lokalnim izborima. Ipak, riječ je o načinu rada na koji sam ja već navikao, jer, u posljednjih četiri godine, a to je već odavno i obveza, svakoga 8.lipnja, na dan kada sam preuzeo dužnost, zajedno sa svim pročelnicima, ravnateljima gradskih tvrtki i institucija, stanem pred sugrađane, očekujući nove smjernice, kritike i prijedloge, uvažavajući svako mišljenje, tražeći odgovor na pitanje idemo li u pravom smjeru. Mislim kako je to jedini ispravan način djelovanja, iako je najvažnije u svemu, ne izgubiti doticaj „ s bazom“, ostati u svakodnevnom kontaktu sa sugrađanima.

DSCN7358

Za potpuno ugodan život u gradu, uz radna mjesta i uspješno gospodarstvo, itekako su važni sadržaji, ali i aktivno civilno društvo. Sudeći prema viđenom na Uskrsnom sajmu, Lipik je grad brojnih udruga koje se rado odazivaju svim gradskim manifestacijama?
Udruge su bitna kockica u mozaiku zvanom grad, ekipe koje osnažuju civilno društvo, ali i kreiraju kulturnu ponudu u gradu. Pokazale su to i sudjelovanjem na Uskrsnom sajmu, ali i i kao nositelji obnova svih naših Društvenih domova, jer dovoljno su kapacitirani i za takve projekte. Osim toga, riječ je o poslu koji bi bez pomoći predstavnika udruga, volontera koji posao odrađuju s ljubavlju, svjesni kako su jedino oni pozvani mijenjati vlastitu sredinu, Grad daleko teže uspješno odradio.Čvrsto vjerujem kako se svaka uložena kuna u udruge, deseterostruko vrati sredini.

Uz turističke i gospodarske potencijale, Lipik se ponosi i svojom nacionalnom šarolikošću i multietničnošću, iznimnim bogatstvom svake sredine?
S obzirom na broj pripadnika različitih nacionalnih manjina, i to bi šarenilo moglo postat iprepoznatljivi znak Lipika. Jer, na području grada i okolice imamo Talijana, Mađara,Čeha, Ukrajinaca, te najbrojniju nacionalnu zajednicu, onu srpsku . Imamo i jedinstvena društva francusko-hrvatskog , ali i njemačko-hrvatskog prijateljstva, čiji članovi sugrađane upoznaju s frankofonskom kulturom, približavajući ih ostatku Europe, šireći vidike.Riječ je o životu, ne suživotu, jer termin je to koji nastojim izbjegavati, obzirom da svi živimo punim plućima, nastojeći zajedno učiniti boljim i Lipik. Znajući kako je multietničnost ogromno bogatstvo svake sredine, ponosimo se tradicionalnom manifestacijom Dani nacionalnih manjina, čiji je domaćin svake godine, druga nacionalna manjina.Prilika je to da svi zajedno prošetamo Italijom i Francuskom, Mađarskom ,Ukrajinom i Češkom, proširimo vidike, ali i naučimo prihvaćati različitosti. Razlog je to zašto smo nedavno osnovali i kulturno umjetničko društvo, ali i uložili u pravi kadar-educirane voditelje čije koreografske i druge usluge mogu koristiti i društva pripadnika nacionalnih manjina. Približavajući se Europi, uspostavljajući prijateljske veze s maticom zemljom „naših manjinaca“ , kulturnu ćemo suradnju, dugoročno, zamijeniti onom gospodarskom. Jer, vrijeme je da počnemo raditi, koristeći svaku priliku za razvoj grada i ugodniji život u Lipiku!

TEKST: Simonida Tarbuk     FOTO: Dorian Pok

Slavonski © - 2014 - sva prava pridržana
izrada stranice : exdizajn